יום שני, 30 ביוני 2014

גבעולי הארגמן: ריבס/רברבר


איזו שמחה וצהלה, כשראיתי בדוכן בשוק חבילות של גבעולי רִיבַּס! הירק הזה, שנראה כמו סלרי אדום (אין קשר משפחתי) לא מאד מוכר בארץ, ולא תמיד זמין בשווקים. לכן קניתי שלושה קילוגרם, וניגשתי למבצע ריבס: חתכתי והקפאתי, בישלתי, אפיתי קראמבל ריבס עם דובדבנים, וקראמבל פירות קיץ עם ריבס ונהניתי לחשוב על הקינוחים הצפויים לנו בחודשים הקרובים.

קראמבל ריבס/קראמבל פירות קיץ

קראמבל   פירות אפויים מצופים בשכבת בצק פירורי  הוא קינוח נהדר וקל. אני אוהבת להכין כמות גדולה של פירורים מראש ולהקפיא, להכנה מהירה וספונטאנית של הקינוח. אפשר לגוון בפירות. 

קראמבל ריבס ודובדבנים

רכיבים
1 ק"ג גבעולי ריבס
1 כפית סודה לשתייה
1 כוס מים
4-8 כפות סוכר, לפי הטעם
מעט שורש זנגוויל מגורר (לא חובה)
10 דובדבנים מגולענים, או 10 תותי שדה (אפשר קפואים)

הכנה
הריבס חומצי מאד, ולכן מתחילים את הבישול עם מעט סודה לשתייה, שתסתור את החומציות ותאפשר חיסכון בסוכר.

מנקים את הגבעולים, קוטמים בקצה, וחותכים למקטעים באורך 2-5 ס"מ.
מעבירים את הגבעולים החתוכים לסיר גדול וכבד, מוסיפים מים ומביאים לרתיחה. מפזרים בעדינות את הסודה לשתייה, ומערבבים את התסיסה שנוצרת. כשהתסיסה נגמרת, מנמיכים את הלהבה, מוסיפים בהדרגה את הסוכר ובודקים טעם. מוסיפים זנגוויל מגורר, אם משתמשים, ומבשלים כעשר דקות. הגבעולים מתפרקים, וזה בסדר.




קראמבל פירות קיץ
רכיבים
2 משמשים  
1 תפוח עץ גדול 
3 נקטרינות
2 שזיפים
2 גבעולי ריבס
חופן פטל קפוא (לא לוותר)
6-8 כפות סוכר
1 כפית חומץ בלזמי

הכנה
שוטפים את הפירות, חותכיםאת הריבס לחתיכות שוות בגודל סנטימטר, מגלענים נקטרינות, שזיפים ומשמשים ופורסים אותם. מקלפים את התפוח, נפטרים מהליבה ומהגרעינים וחותכים לשמיניות ואז לפרוסות דקות.
מעבירים את הפירות המוכנים, יחד עם הפטל הקפוא, לסיר בעל תחתית כבדה. מוסיפים סוכר וחומץ ומבשלים בעדינות חמש דקות: הפירות מגירים נוזלים, אבל אם התכולה נראית יבשה מדי, אפשר להוסיף שתי כפות מים. 






לתערובת הקראמבל
התערובת הזו תספיק לתבנית עגולה גדולה בקוטר 26 ס"מ, או לכמה תבניות קטנות. אפשר וכדאי לשמור את עודפי התערובת במקפיא.

400 גרם קמח
3 כפות שקדים טחונים
200 גרם מחמאה/מרגרינה*
100 גרם סוכר (תערובת לבן וחום)

הכנה
מנפים את הקמח לקערה גדולה. מוסיפים שקדים טחונים. מגררים את המחמאה/מרגרינה בפומפיה גסה (טובלים אותה מדי פעם בקמח). מערבבים במהירות בקצות האצבעות לפירורים, לאו דווקא אחידים בגודלם. מוסיפים סוכר, מערבבים.

מרכיבים את המנה
מחממים מראש תנור לחום בינוני (180 מעלות צלסיוס). מניחים את הריבס או תערובת הפירות המוכנה בתבנית שנבחרה (אחת גדולה או כמה קטנות). מפזרים מעל שכבה של פירורי קראמבל לציפוי. עובי הציפוי לבחירתכם. מעבירים את התבנית לתנור ואופים כעשרים דקות, עד שהציפוי משחים מעט והפירות מבעבעים מתחתיו.

מגישים חם או בטמפרטורת החדר.

 * אם מאד לא אוהבים מחמאה/מרגרינה, אפשר להמיר בשמן קנולה או בשמן קוקוס: יוצקים כחצי כוס בזרזוף אל הקמח ומערבבים ליצירת פירורים. מוסיפים עוד שמן אם צריך. 



לפני האפייה

לפני האפייה




אחרי האפייה



 טריוויה על ריבס (באנגלית: רובארב) 

  • בתכניות רדיו אנגליות,שחקנים שאמורים לספק מלמולי רקע מתבקשים לומר שוב ושוב "רובארב, רובארב". בקומדיה לטלוויזיה "רובארב" משנת 1969, על משחק גולף בין שוטר וכומר, כל הדיאלוג כולו מוגבל למילה: "רובארב". הסרט הופק שוב בשנת 1980 ואפשר לצפות בו ביוטיוב.
  • ברומן מובי דיק מציין המספר שניתן להשיג "אונקיה של ריבס" בבית המרקחת. המתרגמים לעברית התקשו להתמודד עם המשפט: אחד השמיט אותו, אחד תרגם אותו, והאחרון קרא לו "סם משלשל"! על תכונותיו הרפואיות של הצמח, ועל כמעט כל מה שקשור אליו, כולל מתכונים רבים, אפשר לקרוא באתר המרתק הזה.  
  • מדי שנה ב-1 באפריל נוהגים עיתונים בריטיים להטמין בין העמודים "מתיחות" לכבוד היום. אחת המתיחות החביבות התפרסמה במדור הדרושים של עיתון הגארדיאן בשנת 1986, והזמינה מועמדים למשרת "יועץ למחלקת גבעולים אכילים".




דרוש "יועץ רובארב בכיר למחלקת גבעולים אכילים"
1 באפריל 1986, גארדיאן 

תגובה 1: