יום ראשון, 10 בינואר 2016

צ'ימיצ'ורי גזר


גֶּזֶר, גֶּזֶר, גֶּזֶר, גֶּזֶר –
אֵין כָּמוֹהוּ גֶּזֶר!
זָרַע אוֹתוֹ בְּגַן הַיֶּרֶק
סַבָּא אֱלִיעֶזֶר.
מכירים? הסיפור המקורי, המתורגם מרוסית, הוא על לפת, ומלמד על חשיבותו של שיתוף פעולה: סבא וסבתא גידלו לפת ענקית, וכשניסו למשוך אותה מהקרקע, הצליחו רק בזכות הפעלת כוחות משותפת עם נכדתם, כלב, חתול ועכבר; כלומר, שיתוף פעולה בין אויבים לכאורה, בעלי כוחות שונים מאד, כדי להאכיל את העם! הסיפור תורגם תחילה על סבא "יפת והלפת", אבל עבר שדרוג חקלאי, אולי כי הגזר מוכר יותר בארץ, לאליעזר והגזר. 
והאם גם אתם שמעתם שכדאי לאכול גזר, כי הוא משפר את הראייה? ובכן, בילדותי אכלתי הרבה גזר, אחד הקינוחים החביבים עלי היה "גזר חי" ובכל זאת אני קצרת ראייה ומרכיבה משקפיים כבר שנים רבות, רבות.*
כשהגיע צרור גזר יפהפה בארגז האורגני ממשק חביביאן, התפעלתי מהעלים הרעננים וחיפשתי דרך לנצל אותם. (ברור שערכתי חיפוש יסודי ברשת לוודא שהם ראויים למאכל!). חלק מהעלים הוספתי למרק ירקות, עדשים וגריסים, ומחלק הכנתי צ'ימיצ'ורי, או מחווה לצ'ימיצ'ורי: מטבל מרענן שמשתדך לירקות אפויים, למריחה על הכריך, לערבוב עם טחינה, וכתוספת צבעונית לקערת הסלט או המרק.



גזר צעיר, לא מקולף, אפוי בתנור, וצ'ימיצ'ורי בן-עליו


רכיבים
צרור עלי גזר טריים, ללא הגבעולים (כ-100 גרם)
2 שיני שום כתושות
⅓ כוס שמן זית
⅓ כוס חומץ איכותי: אני שילבתי חומץ בלסמי וחומץ יין אדום
חצי פלפל אדום
כפית מלח
פלפל שחור גרוס (כ-5 סיבובים במטחנה)
אפשר להוסיף גם חצי בצל, וסנטימטר או שניים של פלפל ירוק חריף

הכנה
טוחנים את כל הרכיבים במעבד מזון או בבלנדר למטבל נוזלי למדי. טועמים ומוסיפים מלח אם רוצים. שומרים בכלי אטום במקרר. אפשר להקפיא.
אם אין מכשירים חשמליים: קוצצים היטב את הירק, ומערבבים בקערה עם המלח. מוסיפים בהדרגה את השום, השמן והחומץ, ממליחים ומפלפלים, מתקנים טעמים.
ואם אין עלי גזר? משתמשים בפטרוזיליה או בכוסברה, או בשילוב של שניהם

בתיאבון! 

*פינת ההיסטוריה: מסתבר שכל הסיפור על גזר ושיפור הראיה היה בכלל המצאה בריטית בתקופת מלחמת העולם השנייה: גם כדי לעודד את צריכת השורשים המעטים שבכלל גדלים בבריטניה, וגם כדי להסוות את הראדר שמשרד ההגנה פיתח, ולקשר את הראייה המוצלחת של טייסי חיל האוויר המלכותי עם אכילת הכתום-הכתום הזה.





אכלו גזר!
על משרד המזון הבריטי במלחמת העולם השנייה




7 תגובות:

  1. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  2. היי.
    ניתן להמיר את החומץ במיץ לימון סחוט?
    ואם כן כמה?

    השבמחק
    תשובות
    1. בדרך כלל אני מחליפה בלי בעיות אבל דווקא כאן נראה לי שחלק מהטעם הוא בזכות החומץ. מן הסתם אפשר לנסות, באותה כמות, אבל לדעתי זה לא יהיה זה...

      מחק
  3. זה לא המצאה....גזר וירקות כתומים מקבלים את צבעם מבטא-קרוטן (carota - carrot), שמתפרק בגוף לויטמין A ולרטינל (ששמו ניתן לו מהמילה retina) שתורמים שניהם לתהיליכים שונים בראייה :)

    השבמחק
  4. חיפשתי בעצמי מה לעשות עם עלי הגזר שגם אני קיבלתי ממשק חביביאן, ומצאתי את המתכון הזה. יצא ממש ממש טעים, תודה רבה! החלפתי את החומץ בלסמי בחומץ אורז כי זה מה שהיה לי בבית ועדיין יצא מעולה.

    השבמחק
  5. יהודים שעמדו להתגייס לצבא הצאר ל25 שנות גיוס חובה שתו חומץ. חומץ פוגע בתיפקוד הלב ,הכבד,
    הכליות והלבלב וגורם להפרת איזון חומציות/בסיסיות . אפשרות נוספת היתה לחבל או לקטוע את האצבע שסוחטת את ההדק והיא אומצה ע"י בעלי הלב החלש...

    השבמחק