יום שני, 28 באוקטובר 2013

קארי תפוחי אדמה וחומוס עם אורז בסמטי

   




״קארי״ היא מילה הודית (טאמילית) שפירושה רוטב, שאומצה באנגלית לציון תבשילים בסגנון הודי, עשירים בתבלינים ולעתים חריפים ומפולפלים.

המטבח ההודי המגוון היה לחלק חשוב באימפריה הבריטית: ברומן ״יריד ההבלים״, סאטירה חברתית שנכתבה בשנים 1848-1847, טועמת בקי שארפ, היתומה בעלת השאיפות החברתיות, קארי חריף כדי לשאת חן בעיני ג׳וזף סדלי, גובה המכס הרווק שעשה הון בהודו. היא חווה "עינוי שאין בשר-ודם יכול לעמוד בו." 

חבורת הקומיקאים האסיאתים ״שככה יהיה לי טוב״ לקחה את המנהג הבריטי לצאת למסעדה הודית אחרי ערב של שתייה לשכרה ולהזמין את המנות החריפות ביותר, ושיקפה אותו, אחד לאחד והפוך-על-הפוך, בחבורת צעירים הודים במסעדה אנגלית בבומביי. הם דורשים לדעת ״מה הדבר הכי תפל בתפריט?״, מעליבים את המלצר, משבשים את שמו ואת שמות המאכלים, מזמינים תוספת של 24 מנות צ׳יפס וקמים להכות את המלצר כשהוא מעיר שאולי הזמינו יותר מדי אוכל.

הקארי שלפניכם בכלל לא חריף, אלא עשיר בטעמים מענגים. קליית התבלינים לפני הבישול מעמיקה את טעמם. החומוס והעדשים הם מנת חלבונים יפה שמעלה את ערכו התזונתי של התבשיל. 





להכנת הקארי

רכיבים
לשש מנות נדיבות

1 כפית זרעי כוסברה
½ כפית זרעי כמון
4 תרמילי הל מפורקים (הזרעים בלבד)
1 עלה דפנה
2 ס"מ מקל קינמון

4 כפות שמן חמניות
5 גבעולי בצל ירוק קצוצים: החלק הלבן והחלק הירוק לחוד.
6 שיני שום כתושות
1 כף ג'ינג'ר טרי מגורר
4 תפוחי אדמה גדולים, קלופים וחתוכים לקוביות קטנות
1 בטטה קלופה או חצי דלורית, קלופה וחתוכה לקוביות קטנות
2 עגבניות בינוניות, קצוצות
4 קישואים חתוכים לקוביות קטנות (לא חובה)
צרור גדול כוסברה – גבעולים ועלים לחוד
קופסה גרגירי חומוס (משקל מסונן 290 גרם)
4 כפות עדשים אדומות או צהובות, מושרות במים לפחות חצי שעה
2 כפות ממרח קארי לא חריף
½1 כוסות מים
½ כפית כורכום טרי מגורר


הכנה
מתחילים בקליית התבלינים בסיר שבו נבשל בהמשך את הקארי. מחממים את הסיר, בלי שמן, וקולים במשך כשתי דקות את זרעי הכמון, הכוסברה וההל, עד שעולה ריח מעודן מהסיר. זהירות, לא לשרוף! במהלך הקלייה, אחרי כדקה, מוסיפים את עלה הדפנה. מוציאים מהסיר, כותשים את הזרעים (לא את עלה הדפנה) במכתש ועלי ושומרים בצד. אם אין מכתש ועלי, אפשר למעוך את הזרעים בין שתי כפות, או באמצעות קצה של מערוך.
מחממים את השמן בסיר על להבה בינונית ומטגנים בו את החלק הלבן של הבצל הירוק יחד עם השום והג'ינג'ר. מוסיפים את קוביות תפוחי האדמה והבטטה (או דלורית) ומטגנים בשמן. מוסיפים את התבלינים הכתושים, עלה הדפנה ומקל הקינמון. מערבבים ומטגנים כשלוש דקות, ומוסיפים את הקישואים והעגבניות עם גבעולי הכוסברה הקצוצים.
מוסיפים ממרח קארי, עדשים מסוננות, חומוס שטוף ומסונן, ומערבבים. מוסיפים מים וכורכום טרי – מתחילים עם כוס וחצי מים, ואם יש צורך מוסיפים בהמשך עוד מים. התבשיל אמור להיות סמיך אבל לא שוחה בנוזלים. הירקות יפרישו נוזלים והעדשים יספחו חלק מהם.
מעבירים ללהבה קטנה, מכסים ומבשלים כשעה. בוחשים מדי פעם. ממליחים לפי הצורך. מוסיפים את עלי הכוסברה והבצל הירוק הקצוץ, ומגישים עם אורז בסמטי.


להכנת האורז

רכיבים
1 כף שמן חמניות
1 כף עדשים צהובות (לא חובה)
2 כוסות אורז בסמטי
½ כפית כורכום טרי מגורר (לא חובה)
3 כוסות מים רותחים

הכנה

בסיר בינוני שיש לו מכסה מתאים, מחממים את השמן ומטגנים בו את העדשים כשתי דקות, עד שהן משנות צבע ומשחימות. מוסיפים את האורז ומטגנים אותו עד שכל הגרגרים מכוסים בשמן וצבעם משתנה. מוסיפים כורכום (אם משתמשים) ומים רותחים, מכסים היטב ומבשלים 14 דקות על להבה קטנטנה, בלי לפתוח את המכסה. מכבים את הלהבה, ממתינים חמש דקות לפני פתיחת המכסה.


הערות:
כדאי להשקיע בצנצנת של ממרח קארי לא חריף. אני קונה מתוצרת אשוקה או ראג'ה, בחנות "מזרח ומערב" בשוק הכרמל. אם אין, אפשר להמיר בכף גדושה של אבקת קארי לא חריפה.
לא אוהבים כוסברה? חבל, אבל לא נורא. החליפו את הכוסברה הטרייה בבצל ירוק קצוץ או בעירית קצוצה. הוסיפו כף מיץ לימון בסוף הבישול.



7 תגובות:

  1. אוי הרגת אותי "מה המנה הכי טפלה". גדול!!

    השבמחק
  2. סוף סוף גם אני!!!
    חברה מוכשרת שכמוך
    עשית אותי רעבה...

    אשת הברזל

    השבמחק
  3. איזו תמונה משגעת! אהבתי מאוד! גם את הסיפור....

    השבמחק
  4. תודה כולן! זיהיתי גם את האנונימיות החמודות

    השבמחק
  5. הכנתי רק את האורז. לא היכרתי את הטריק עם העדשים הכתומות. האורז יצא אחד אחד ומעולה מתמיד. תודה :)

    השבמחק