יום שני, 12 בספטמבר 2016

לוֹבְּיוֹ: תבשיל שעועית גיאורגי


הקיץ הגשמתי חלום ישן, ונסעתי לרוסיה, לחופשה שלא יכולתי לייחל למופלאה ממנה. חזרתי בהבטחה לעצמי שעוד אשוב לארץ היפה, המורכבת, ספוגת ההיסטוריה, הספרות והאמנות הזו. אין בעייה בכלל להיות טבעונית ברוסיה (עוזר לדעת קצת רוסית, אך לא חובה), וגם במסעדות שאינן צמחוניות-טבעוניות יש מה לאכול. למשל, במסעדות גרוזיניות. תבשיל הלוביו שטעמתי עם אחותי בסנט פטרבורג ועם בני במוסקבה (בנוסף, הטיול היה גם גיבושון משפחתי מגניב) היה אחד המטעמים שידעתי שאני רוצה לשחזר לעצמי. "זה פשוט מאד!" אמרה לי מלצרית מקסימה במסעדה במוסקבה, "שעועית אדומה, בצל, שום ועגבניה!" ומה עם התבלינים? הקשיתי. "אה... התבלינים זה סוד שלנו," ענתה.
שבתי ארצה,  ומצאתי ברשת שפע של וריאציות לתבשיל העממי. הסוד, כמובן, הוא באמת בתערובת התבלינים. החלטתי להכין לי תערובת של חְמֶלִי סוּנֶלִי ולטחון אותה לבד. התוצאה מהממת. סימנתי "וי" על תבשיל אחד, ואני ממשיכה בנסיונות הגיאורגיים והרוסיים בהנאה.




רכיבים
500 גרם שעועית אדומה יבשה 
2 עלי דפנה
2 כפות שמן חמניות או כל שמן נייטרלי
1 כוס בצל קצוץ
3 שיני שום כתושות
1 כף פלפל אדום חריף, קצוץ (בזהירות על הידיים!)
½1 כפות תערובת תבלינים גיאורגית כמפורט בהמשך  (או: רבע כפית מכל אחד מהבאים: שמיר יבש, פטרוזיליה יבשה, זרעי כוסברה כתושים, פפריקה חריפה וגם קמצוץ חילבה כתושה)
1 כוס כוסברה טרייה קצוצה
½ כוס שמיר קצוץ
2 כוסות עגבניות מרוסקות
מלח לפי הטעם - מתחילים עם כף אחת
מים אם צריך


הכנה
משרים את השעועית במים למשך חמש שעות או לילה. מסננים ושוטפים, מבשלים עם שני עלי הדפנה ליטר וחצי מים בסיר לחץ עד שכל המים נספגים והשעועית רכה מאד. בסיר שלי זה לקח שעה. עדיף לפתוח את הסיר כעבור 45 דקות ולבדוק. אם אין סיר לחץ, מבשלים בסיר גדול ובודקים מדי פעם לריכוך מוחלט.
במחבת נפרדת מטגנים את הבצל עד שמזהיב. מוסיפים שום, מטגנים עוד דקה, מוסיפים פלפל חריף ומטגנים עוד דקה. מוסיפים את תכולת המחבת לשעועית, יחד עם העגבניות המרוסקות והתבלינים. ממליחים, מערבבים היטב ומוסיפים כמעט את כל עשבי התיבול: משאירים שתי כפות מהכוסברה ומהשמיר להוספה בסוף הבישול. מבשלים כעשר דקות, טועמים, מתקנים טעם, מוסיפים את שאר השמיר והכוסברה.  אם נראה שסמיך מדי, מוסיפים מעט מים. מגישים עם בצל ירוק ומלפפון חמוץ ביתי.
למחרת היום, הטעם רק משתפר!




הגרסה שלי לתערובת חמלי סונלי 


טוחנים יחד במטחנת תבלינים:
1 כפית בזיליקום יבש
1 כפית פטרוזיליה יבשה
1 כפית שמיר יבש
1 כפית זרעי כוסברה
1 כפית נענע יבשה
¼ כפית תימין יבש 
2 עלי דפנה
1 כפית מיורן יבש
¼ כפית זרעי חילבה
½ כפית שבבי צ'ילי
4-3 חוטי זעפרן (לא חובה)

 יש כאן כמות ליותר מתבשיל אחד. כדאי לשמור במקרר בצנצנת אטומה.  אפשר גם לקנות תערובת מוכנה בחנויות רוסיות, אבל אין כמו תבלינים שטוחנים בבית!
בתיאבון!


סוליקו, שיר אהבה גיאורגי

 קברו של בולגאקוב
קברה של קלבדיה שולז'נקו, ששרה את "תכול המטפחת"
בחצר ביתו של פסטרנאק

4 תגובות:

  1. נפלא ומרתק!

    השבמחק
  2. תמר אני רוצה לאכול אצלך!!!!! זה נראה מצוין. את חושבת שאפשר להשתמש בזה כסימן לסעודת ראש השנה- תבשיל לוביה (=רוביה- שירבו זכויותינו כרוביה- כפי שאחינו הספרדים אומרים)? כי זה בהחלט נראה יותר טוב ממה שאמא שלי מכינה :)

    השבמחק
  3. הלו מירי! לדעתי, בהחלט כן - הרי כל הסיפור של הסימנים כרוך באתלטיקה סמנטית, אז למרות שהברכה היא על השעועית הספציפית לוביה... את תכיני מ"לוביו" (שפירושו בגיאורגית "שעועית"). באמת טעים, ואת מוזמנת לאכול אצלי בכל עת :-)

    השבמחק
  4. תודה רבה!!!

    השבמחק