יום שני, 16 בפברואר 2015

בטטות בנוסח תאילנדי "קארי מַאסַמָן"


כשעברתי לטבעונות, אתגרתי לא רק את עצמי אלא גם את הסובבים אותי. "מה נכין לתמר?" שאלו את עצמם מארחים בפוטנציה, והתשובות היפות והטעימות מופיעות כאן לא פעם. כשהודעתי לחברתי קתרין, לקראת ביקור בלונדון, על המהפך, היא הכינה עבורי קארי מאסמן, אפוף ניחוחות תבלינים משכרים ורעננים גם יחד. זו היתה הפעם הראשונה שבה טעמתי קארי שכזה וגם שמעתי את שמו של המאכל. 
לאחרונה שִחזרתי את המתכון בעזרת כור המידע הנרחב שברשת, שם מצאתי שפע גרסאות טבעוניות וגם הסברים על מקור השם. מסתבר שהשם מאסמן, או מוסולמן (כן!), כלומר "מוסלמי" ניתן למאכל שהגיע לתאילנד במאה ה-17, ע"י סוחרים פרסיים. בקארי הטבעוני הטעים אפשר לגוון בירקות ולהוסיף קוביות טופו וגם בוטנים קצוצים. 




ממרח מאסמן
מתחילים בהכנת הממרח: הרשימה ארוכה, ההכנה מרובת שלבים... אבל ההשקעה משתלמת מאד! הכמות שכאן תספיק לארבעה-חמישה תבשילים, ונשמרת יפה במקרר או במקפיא

1 ראש שום, מופרד לשיניים קלופות
1 בצל סגול בינוני, קלוף וקצוץ גס
1 גבעול למון גראס
1 פלפל אדום חריף טרי
1 פרוסת גלנגל מיובש, מושרה במים לריכוך
5 ס"מ שורש ג'ינג'ר טרי
1 פלפל חריף יבש, קטן
1 כף זרעי כוסברה
1 כפית זרעי כמון
4 ס"מ מקל קינמון
5 מסמרי ציפורן
4 תרמילי הל, הזרעים בלבד
½ כפית גרגרי פלפל שחור
½ אגוז מוסקט
3 עלי קפיר-ליים, מושרים במים לריכוך
1 כפית מלח
3 כפות שמן

הכנה
מחממים תנור לחום גבוה, מערבבים כפית מהשמן עם הבצל והשום, מעבירים לתבנית וקולים עד שישחימו, כחצי שעה.
בינתיים, קוצצים את הלמון גראס, הפלפל הטרי, הג'ינג'ר והגלנגל. קולים אותם במחבת בעלת תחתית עבה, על להבה גדולה, כחמש דקות, תוך ערבוב. מוציאים, ומעבירים למעבד מזון. 
באותה מחבת, בלי לנקות, קולים את שאר הרכיבים חוץ מהשמן והמלח: פלפל חריף, כוסברה, כמון, קינמון, ציפורן, הל, פלפל שחור, מוסקט ועלי קפיר ליים. קולים ומערבבים על להבה בינונית-גבוהה, כחמש דקות. מעבירים למטחנת תבלינים (או מטחנת קפה), וטוחנים היטב, בסבלנות, עד שתתקבל תערובת אבקתית ככל הניתן.
במעבד מזון טוחנים בצל, שום, ג'ינג'ר, גלנגל, ופלפל טרי. כשמתחיל להיות עיסתי, מוסיפים את התבלינים הטחונים, מעבדים לערבוב ומוסיפים מלח ושמן.
שומרים את המחית בצנצנת אטומה במקרר, או מחלקים למנות ומקפיאים.
הערה על חריפות: אם אוהבים טעם חריף יותר, אפשר להוסיף עוד 4-5 פלפלים אדומים מיובשים. זהירות, הם עלולים להיות חריפים מאד!
הערה על מצרכים: את הרכיבים הפחות-שכיחים למתכון קניתי בחנות "מזרח ומערב" בשוק הכרמל. לא מצאתי עלי קפיר-ליים טריים בארץ, ולכן השתמשתי במיובשים, שהשריתי במים. לפעמים אפשר להשיג גלנגל טרי; אם אין, משתמשים במיובש. שימו לב, אם אתם קונים ממרח מאסמן מוכן, לבדוק שאין בו רכיבים מן החי כגון רוטב דגים וממרח שרימפס.







קארי בטטות ברוטב מאסמן
4 בטטות בינוניות (800 גרם)
1 פלפל אדום
1 כף שמן חמניות
4 כפות גבעולי כוסברה קצוצים
½1 כפות ממרח מאסמן
½ כוס חלב קוקוס
½1 כוסות מים
גבעול למון גראס
2 כפות רוטב סויה
מלח לפי הטעם
עלי כוסברה קצוצים להגשה

הכנה
קולפים וקוצצים את הבטטות לקוביות. קוצצים את הפלפל האדום לקוביות. בסיר גדול או בווק מחממים את השמן, ומאדים בו את הבטטה והפלפל 10-5 דקות, תוך ערבוב וכיסוי. מוסיפים את גבעולי הכוסברה, מערבבים וממשיכים לאדות עוד כחמש דקות. 
מוסיפים את ממרח המאסמן, מערבבים ומוסיפים חלב קוקוס, מים, רוטב סויה ומלח לפי הטעם. מכסים את הסיר/ווק, מבשלים על להבה בינונית עד שהבטטות רכות, כעשרים דקות.
מגישים על מצע של אורז בסמטי.








בתיאבון!

תגובה 1:

  1. רק מלקרוא את רשימת החומרים נהיה טעים בפה... והצלחת האדומה...וי, וי, וי, יפיפיה

    אבקה

    השבמחק