יום ראשון, 19 באפריל 2015

מנחה על מחבת—כרוב ותפוחי אדמה


הציווי "אוכל לא זורקים" הוליד מעדנים כל כך טעימים משאריות, עד שמתחשק לפעמים להכין אותם מבראשית, בלי לחכות למה שנשאר מאתמול. אחד מהם הוא מה שהאנגלים מכנים "בעבוע וחריקה" (bubble & squeak) והאירים "קוֹלְקַנוֹן". השם הציורי באנגלית מתייחס לקולות העולים מהמחבת בעת הטיגון והערבוב, אבל נראה לי שהדבר נכון בעיקר למחבתות הישנות שלפני ימי הטפלון. במקורהּ זו מנה שמכינים משאריות סעודת יום ראשון, שאותן פשוט קוצצים ומטגנים במחבת. לתפוחי האדמה המעוכים-מעט (מבושלים במים או צלויים בתנור) מוסיפים כרוב מאודה, או קייל, או כרוב ניצנים, ומעט בצל ירוק קצוץ או עירית. אצל הורי נהגו להוסיף לתפוחי האדמה כרוב וגזר מוקפצים בסגנון סיני: סעודת שאריות ממזרח ומערב. 




מתכון דל-רכיבים: כרוב, תפוחי אדמה ובצל ירוק
(וגם שמן, מלח ופלפל)

לא חייבים לטגן: אפשר גם ליצור לביבות שמנמנות מהתערובת, למשוח בשמן ולאפות. כך או כך, התוצאה מופלאה, מאכל שלכבודו נדמה שהומצאה המילה "מנחם"...

רכיבים
4-3 תפוחי אדמה מבושלים ומקולפים
חצי כרוב ירוק
3 גבעולי בצל ירוק (החלק הירוק בלבד), קצוצים דק
3-2 כפות שמן לטיגון ואידוי 
2-1 כפות מים אם צריך, לאידוי הכרוב
מלח ופלפל שחור לפי הטעם

הכנה
מועכים את תפוחי האדמה המבושלים, מעט, במזלג או בממעך: לא למחית, אלא לתערובת גושית.
פורסים את הכרוב לרצועות דקות. מחממים את השמן במחבת טפלון גדולה ומוסיפים את פרוסות הכרוב. מכסים ומאדים (מוסיפים כף או שתיים מים אם צריך) כעשרים דקות, עד שהכרוב מצטמק מאד ומשחים. מוסיפים את תפוחי האדמה המעוכים יחד עם הבצל הירוק ומערבבים היטב באמצעות כף עץ. מתבלים וטועמים. 
אם רוצים "לביבה" גדולה, מסדרים את התערובת במחבת, מהדקים היטב ומטגנים על להבה בינונית, בלי מכסה, עד שהתערובת משחימה מצד אחד. הופכים בזהירות, וממשיכים לטגן להשחמה דו-צדדית.
לאפייה: מחממים תנור לחום בינוני-גבוה (190 מעלות צלסיוס) ומרפדים בנייר אפייה משומן. יוצרים לביבות קטנות מהתערובת, מושחים אותן בשמן ומניחים בתבנית. אופים כחצי שעה או עד להשחמה נאה.

אפשר להכין את התערובת מראש (טיגון הכרוב והוספת תפוחי האדמה והבצל הירוק) ולשמור עד יומיים במקרר לפני הטיגון/אפייה. 


הכרוב המיטגן מעלה ריח מתקתק, עמוק, שונה לגמרי מריחו של כרוב מבושל



מה שנשאר במחבת הוא החלק הטעים ביותר!

ואפשר גם לאפות:










שיר הלל לקוֹלְקַנוֹן האירי 
(השיר אינו טבעוני :) )


בתיאבון!

2 תגובות:

  1. יצא טעים ממש. כולם ליקקו את האצבעות!!! תודה

    השבמחק