יום שלישי, 6 באוקטובר 2015

עונת המלפפונים ושיתוף מתכונים

יש משהו נחמד בחדוות השיתוף הישראלי. פעמים רבות הוא נתפס, בצדק, כחטטנות, אבל בכל הקשור למטבח ולבישולים, איזו דרך נהדרת להרחיב את מגוון המתכונים הביתי! הכול הולך: שאלות בשוק או במכולת "מה עושים עם זה? מה את מבשלת מזה? איך?" במטבחון במקום העבודה, שם בוחנים את קופסת האוכל של הקולגות ומתעניינים בשאריות המרתקות שכל אחת הביאה, והחלפת מתכונים בעקבות סעודות משותפות. יש לי מתכונים שמורים על פתקים או כרטיסיות, מתכונים שאמי קיבלה מחברות ("הפנקייק של כרמלה") לפני כמעט חמישים שנה, ולא מעט מהת'ר, בשלנית יצירתית שאתה עבדתי במקום העבודה הראשון שלי, בבניין יפה ומוזנח במגרש הרוסים. היום, מתכונים מגיעים בדרכים  אחרות, למשל במייל או בווטצאפ... וכמובן בבלוגים. אני אוהבת את כל הדרכים, הישנות והחדשות.



הנה שני מתכונים למלפפונים שהגיעו בשתי דרכים: המלפפונים המוחמצים המתקתקים של הת'ר, והמלפפונים ה"מוכים" של הניו-יורק טיימס, בטעם סיני, שהגיעו בלינק בדוא"ל מבועז. שניהם מעולים!

המלפפונים הצהבהבים של הת'ר: בחומץ עם תבלינים

רכיבים

ארבעה מלפפונים שמנים פרוסים לפרוסות עבות 
חצי בצל סגול, פרוס דק-דק
מלח (בערך שתי כפיות)

לתחמיץ
1 כוס חומץ (אפשר לדלל עד שליש ממנו במים)
חצי כוס סוכר 
1 כפית גדושה גרגרי חרדל 
1 כפית כורכום 
6 גרגרי פלפל אנגלי 
3-2 "מסמרי" ציפורן 
חתיכת מקל קינמון 



הכנה
מסדרים את פרוסות המלפפון והבצל בשכבות במסננת, וממליחים כל שכבה. מחכים שעה עד שלוש שעות, שוטפים ומסננים.
 


מרתיחים את רכיבי הרוטב (חשוב לא להשתמש בסיר אלומיניום כשמבשלים חומץ). כשהנוזל רותח, משקיעים בו את המלפפון והבצל, משאירים לצינון ומערבבים מדי פעם. מעבירים לצנצנת ושומרים בקירור.
טעים באותו יום, מעולה למחרת... 

המלפפונים המוכים ששלח בועז במייל, מהניו-יורק טיימס

במתכון המקורי, מכים את המלפפונים בפטיש שניצלים, מניחים תחת קוביות קרח ומשקולת, ורק אז מתבלים. בפעם הראשונה הכנתי את המתכון כלשונו, והכיתי במלפפונים בכף עץ, כי את פטיש השניצלים הוצאתי מהבית עם הטבעונות. בדיעבד, החלטתי שהאלימות לא מתאימה לי, ולא השתכנעתי שהיא באמת משדרגת את ספיגת הטעם במלפפונים. בפעם הבאה פרסתי את המלפפונים בסכין מיוחדת שחרצה בהם פסים, והתאמתי את הרוטב לטעמי. המתכון המקורי כאן (יש בו גם שבבי פלפל חריף, שומשום קלוי ושום טחון), והנה הגרסה שלי.

רכיבים
4 מלפפונים שמנים (כ-500 גרם)
1 כפית מלח גס
3 כפות חומץ אורז
2 כפות רוטב סויה
1 כף שמן שומשום קלוי

הכנה
פורסים את המלפפונים לפרוסות עבות בסכין "מקומטת", מפזרים עליהם את המלח ומשאירים במסננת חצי שעה עד שלוש שעות. שוטפים ומסננים. מערבבים את החומץ עם רוטב הסויה ושמן השומשום, ויוצקים על המלפפונים. משאירים לספיגה בכלי שטוח, מצננים.

   


הסכין "המקומטת" מגדילה את שטח הפנים של פרוסות המלפפון ואת ספיגת הרוטב בהם. את שלי קניתי בפחות מ-8 ש"ח בחנות העודפים של נעמן


ומה על הפרוסה? "לאבנה" מטופו משי, המצאה גאונית שראיתי באתר תיאבון בריא: מסננים היטב חבילה של טופו משי, סוחטים נוזלים ככל שניתן. מעבדים במעבד מזון למחית חלקה ומוסיפים מעט מלח, שתיים-שלוש כפות מיץ לימון, שתיים-שלוש כפות שמן זית, חצי כפית זעתר. אפשר כמובן לגוון בתוספות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה