יום שלישי, 18 במרץ 2014

מחסלים את החמץ: מג'אדרה מבורגול ועדשים שחורות

פורים עבר, אפשר להתחיל לחשוב על פסח. הפנקס פתוח והיד רושמת את כל האפשרויות המשמחות לסעודת פסח טבעונית מעולה, החל מקניידלך טבעוניים וכלה בקינוחים קלים. במקביל אני מחסלת את החמץ בשמחה ולהנאת כל המשפחה.


מג'אדרה, תבשיל של עדשים עם אורז או חיטה, היא מאכל מנחם, משביע ומזין. אומרים שהאיזכור הראשון שלה הוא בספר בישול  מהמאה ה-13, כיתאב אל-טביח. אני אוהבת להכין מג'אדרה בגרסה המהירה, מבורגול גס שאין צורך לבשל אלא רק להשרות. השימוש בבצל מיובש (קונים בבתי  טבע או בחנויות תבלינים) מקצר מאד את ההכנה. אני משתמשת בשני סירים, כי מי הבישול של העדשים כהים מאד ואני רוצה לשמור על צחות הבורגול. לממהרים, אפשר לבשל הכול בסיר אחד.


בצל מיובש 


מג'אדרה בורגול ועדשים שחורות

רכיבים
1 כוס עדשים שחורות
2 כוסות בורגול גס
2 כפות שמן זית או חמניות
½ כוס בצל מיובש (לא מטוגן)
3 כפיות מלח
פלפל שחור גרוס
½ כפית בהרט (לא חובה. אפשר להמיר 
בקינמון)
½ כפית כמון טחון (לא חובה)
מים לבישול והשרייה (מידות בהמשך)

הכנה
בוררים ומשרים את העדשים ב-3 כוסות מים קרים למשך שעה. מסננים היטב, מעבירים לסיר קטן ומוסיפים ½1 כוסות מים. מרתיחים, מכסים ומבשלים ברתיחה עדינה 10 דקות, עד שהעדשים רכות אך לא סמרטוטיות.
במקביל, שוטפים היטב את הבורגול, מסננים ומשרים בקערה גדולה ב-3 כוסות מים רותחים. בודקים כעבור חצי שעה, ואם כל המים נספגו והבורגול עדיין קשה, מוסיפים עוד חצי כוס מים רותחים.
בסיר גדול מחממים את השמן ומטגנים בו את פתותי הבצל. זהירות, הבצל משחים במהירות רבה! מוציאים את הבצל מהסיר ושומרים בקערית. 
מסננים את הבורגול סינון לא קפדני מדי (כך שיישארו כ-5 כפות מים) ומעבירים אותו לסיר שבו טוגן הבצל. מסננים היטב-היטב את העדשים המבושלות, כדי להיפטר ממי הבישול הכהים, ומעבירים לסיר עם הבורגול. מוסיפים מלח, פלפל, כמון ובהרט (אם רוצים). מערבבים בעדינות בכף עץ, מכסים ומבשלים 3 דקות על להבה גדולה, עד שייספגו כל המים.
מוסיפים את הבצל המטוגן ומערבבים.



2 תגובות:

  1. טעים ומומלץ
    גם כתוספת
    גם כנישנוש
    וגם כתוספת בסלט

    השבמחק
  2. שלום לך.
    אפשר עם שמן קנולה?

    השבמחק