יום שני, 14 באוקטובר 2013

קציצות סלק ואורז עם עדשים שחורות

לשילוב המנצח של אורז וסלק יש ייחוס תלמודי – בדיון על מהות התבשילים המצווים לאכילה בסעודת הפסח: "מאי שני תבשילין? אמר רב הונא 'סילקא וארוזא'. רבא הוה מיהדר אסילקא וארוזא הואיל ונפיק מפומיה דרב הונא"  (מהם שני תבשילים? אמר רב הונא: סלק ואורז. רבא היה מחזר אחרי סלק ואורז, שכן כך יצא מפי רב הונא; תלמוד בבלי, פסחים קי"ד ע"ב).

הוספתי לאורז ולסלק עדשים שחורות, שמעלות את הערך התזונתי, "מדביקות" את העיסה ומקלות על יצירת הקציצות. נוח מאד להכין את הקציצות האלה, והן טעימות בפיתה עם טחינה וסלט או בצלחת עם תוספות.




רכיבים
לכ-20 קציצות בקוטר של 6 ס"מ

1 כוס אורז מלא
½ כוס עדשים שחורות, מושרות במים (לפחות חצי שעה)
כוס זרעי דלעת  
1 בצל גדול קצוץ
2 כפות שמן לטיגון
1 סלק גדול, קלוף וחתוך לרבעים
3 שיני שום קלופות
1 ס"מ זנגוויל טרי, מגורר
צרור כוסברה
¼ כוס חמוציות
3 כפות רוטב סויה
2 כפיות מלח
1 כף פפריקה מתוקה
½ כפית טבסקו
2 כפות חמאת בוטנים – חלקה או עם שבבים





הכנה
מתחילים בבישול האורז והעדשים בשני סירים, כמעט במקביל (האורז דורש יותר זמן). בסיר אחד מרתיחים 2 כוסות מים, ומעבירים לתוכו את האורז. בסיר האחר שמים את העדשים המסוננות, מכסים בכוס וחצי מים, ומביאים לרתיחה. מבשלים את האורז כארבעים דקות, עד שהוא רך. מבשלים את העדשים כרבע שעה, עד שהן רכות אך לא מתפרקות. מסננים אורז ועדשים.
בינתיים קולים את זרעי הדלעת במחבת יבשה, כחמש דקות. מעבירים את הזרעים למעבד מזון,* מחממים שמן במחבת ומטגנים את הבצל הקצוץ עד שיזהיב.
מעבירים למעבד המזון גם את האורז, העדשים, הסלק, הבצל המטוגן עם שמן הטיגון, שיני השום, הזנגוויל (אם משתמשים), הכוסברה והחמוציות, ומרסקים יחד לעיסה גסה, לא חלקה. מעבירים לקערה ומוסיפים סויה, מלח, פפריקה, טבסקו וחמאת בוטנים. מערבבים היטב, טועמים ומתקנים תיבול.
מחממים תנור לחום בינוני (180 מעלות צלסיוס) ומרפדים תבנית בנייר אפייה.
לוקחים כף מהעיסה ומעצבים אותה בידיים רטובות לקציצה בקוטר של 6 ס"מ. מניחים בתבנית וממשיכים כך עם שאר העיסה.
אופים את הקציצות כשלושים דקות.



וריאציה לקציצה


אפשר ומומלץ להשתמש בעיסה גם להכנת בצלים ממולאים, רכים ועסיסיים.

אין ירק שקל יותר למלאו מאשר בצל: חורצים בסכין לאורך הבצל משורש עד גבעול אבל רק עד אמצע הבצל. מבשלים כעשר דקות במים רותחים, מסננים ומצננים.

עכשיו מפרקים בקלות את גלדי הבצל, שמים בקצה של כל גלד כפית גדושה של עיסה, והגלד פשוט מתגלגל מעצמו סביבה.


ממלאים סיר בבצלים הממולאים, מכסים במים, מוסיפים ארבעה שזיפים מיובשים בשביל הצבע, כף רכז רימונים, כפית מלח, פלפל, עלה דפנה ומעט בהרט, מרתיחים ומבשלים על להבה קטנטנה כשעה

גם הקציצות וגם הבצלים הממולאים נשמרים היטב בהקפאה.


* הערה בדיעבד על מעבד מזון: אני משתמשת במג'ימיקס גדול, וטוחנת את כל הרכיבים ביחד בקלות. אם יש לכם מעבד קטן או פחות חזק ממג'ימיקס, כדאי לטחון את הרכיבים בנפרד, בהדרגה. שימו לב שהסלק אינו מבושל, ולכן קשה יותר משאר הרכיבים.





 


2 תגובות:

  1. יש !!! הכנתי לכבוד שבת ויצא מעולה, נרשמה התלהבות, בפעם הבאה אכין כממולא, איזה כף למצוא מתכונים לא מסובכים והעיקר מוצלחים וטעימים, תודה רבה רבה, וכמובן תודה למרלין שדרכה הגעתי לבלוג.
    תודה ענקית את אלופה!!! חודש טוב לכולם. 

    השבמחק