יום ראשון, 27 בנובמבר 2016

לחם יווני

עוד יום הולדת עבר ואני כבר יודעת איפה אני רוצה לגור כשאצא לפנסיה, הקרבה בצעדי ענק: בקורפו. ביליתי שם ימים אחדים באוקטובר, וכמו תמיד ביוון, התאהבתי במקום, באנשים, ובאוכל. אז נכון שכבר הודעתי שאני עוברת לרודוס או לפלופונסוס, אבל הפעם זה די סופי: בפנסיה תמצאו אותי (כך אני מקווה) באחד הכפרים הקטנים בקורפו, מגדלת ירקות בגינה קטנה ואופה פְּסוֹמִי - לחם יווני טעים. בינתיים אני מנסה להכין בדירה התל-אביבית שלי מחווה ללחם שטעמנו בקורפו. הפטנט, כך נראה לי, הוא לשלב סולת בקמח (לבן או מלא), והתוצאות משמחות: לחם עם מרקם נעים, קרום מתפצפץ וזכרונות מתוקים.  


לחם בסגנון יווני
רכיבים
250 גרם קמח לבן או קמח מלא
250 גרם סולת
1 כף שמרים יבשים (או חצי קוביה שמרים טריים)
1 כף מלח
¼  כפית אבקת אפייה 
1 כפית סוכר
2 כפות שמן זית
1 כוס מים פושרים ועוד מעט לפי הצורך



הכנה
מניחים קמח וסולת בקערת המיקסר, מוסיפים שמרים, אבקת אפיה, סוכר ומלח ומערבבים. מוסיפים שמן, מערבבים, ומוסיפים בהדרגה את המים, עד שמתקבל בצק אחיד ונעים ללישה. אם משתמשים בקמח מלא, צריך קצת יותר מים. לשים עשר דקות (במיקסר או בידיים חזקות), מכסים את הקערה ומניחים להתפחה, עד להכפלה, כשעה. משך ההתפחה תלוי במזג האוויר בבית.
מוציאים את הבצק שתפח, מועכים אותו בעדינות ומחלקים לשניים: מעצבים כל חלק לכיכר ומניחים בתבנית משומנת. בסכין חדה חורצים בזהירות פסים לשחרור אדים בעת האפייה.
מכסים ומתפיחים כחצי שעה. בינתיים מחממים תנור לחום בינוני-גבוה (200 מעלות צלסיוס). מכניסים את הכיכרות לאפייה, ואחרי עשר דקות מנמיכים את חום התנור ל-180 מעלות (חום בינוני). אופים עוד עשרים דקות או חצי שעה, עד שהכיכרות שחומים ומשמיעים קול חלול כשתופחים על התחתית. 








5 תגובות:

  1. נשמע מצוין. אני בהחלט אנסה בעצמי. כמה כוסות זה יוצא? עוד אין לי משקל במטבח

    השבמחק
    תשובות
    1. מירי, כוס קמח לבן=140 גרם
      כוס סולת=200 גרם
      חישובים של ערך משולש--עליך!
      מקווה שתאהבו!

      מחק
  2. תשובות
    1. נכון שברוב הלחמים לא שמים לחם, ויש כאן בבלוג לא מעט מתכונים ללחמים בלי--לחם ללא לישה, לחם ללא לישה ספונטני (דרום אפריקאי) ולחם שיפון. בחלה, ובלחם הזה, אני אוהבת להוסיף שמן שמעשיר את הטעם

      מחק