יום שלישי, 27 באוגוסט 2013

סימנים לראש השנה: לביבות כרישה אפויות

Baked Leek Patties: please scroll down for English version 
בבית הורי, נהגנו לאכול בראש השנה תפוח בדבש. רוב השכנים אכלו גם גפילטע פיש, אבל אצלנו לא היה לזה ביקוש. רק בשנים האחרונות הכרתי את מנהג המאכלים השונים, שלפי צליל שמו של כל אחד מבקשים "יהי רצון" לשנה החדשה ("סימנא מילתא היא"). למשל קרא (דלעת): ייקרע גזר דיננו, רוביא (לוביא): ירבו זכויותינו, כרתי (כרישה): ייכרתו שונאינו, סילקא (תרד, או מנגולד או סלק): יסתלקו חטאותינו, ותמרי (תמר): ייתמו עוונותינו או ייתמו אויבינו. 



ללביבות האלו יש מעטפת זהובה ופריכה, והן נימוחות ורכות מבפנים. הן מתנהגות יפה בהקפאה.

רכיבים
ל-24 לביבות קטנות

2 תפוחי אדמה בינוניים, קלופים וחתוכים לקוביות
500 גרם כרישה קפואה, מופשרת
2 כפות שמן זית
בצל קטן, קצוץ
4 שיני שום כתושות
4 כפות קוואקר
⅛ כפית קורנית יבשה
1 כף מלח גס
½ כפית פפריקה מתוקה
3 כפות קמח תירס

שמן או ספריי שמן לשימון התבנית. קמח תירס לזרייה על הלביבות (שתיים-שלוש כפות)

הכנה
מכניסים את קוביות תפוחי האדמה לסיר בינוני, מכסים במים קרים ומביאים לרתיחה. מבשלים כעשר דקות, מוסיפים את הכרישה ומוסיפים לבשל כעשר דקות או עד שתפוחי האדמה והכרישה רכים. מסננים היטב.

במקביל, מטגנים בשמן הזית את הבצל הקצוץ.

טוחנים במעבד מזון את הקוואקר, מוסיפים למעבד את תפוחי האדמה והכרישה המסוננים, את הבצל המטוגן עם שמן הזית. מוסיפים שום כתוש, קורנית, מלח, פפריקה וקמח תירס. טוחנים בפולסים קצרים: העיסה צריכה להיות גושית מעט, לא חלקה.
מצננים את העיסה במקרר – לפחות חצי שעה.
מחממים תנור לחום בינוני (180 מעלות צלסיוס), מרפדים תבנית בנייר אפיה ומשמנים אותה. בצלחת שטוחה מכינים קמח תירס לטבילת הלביבות.
לוקחים כף עיסה, טובלים את העיסה בקמח תירס ומעצבים בזהירות לביבה עגולה. ממשיכים כך עד שנגמרת העיסה. מתיזים שמן על הלביבות, ומכניסים את התבנית לתנור לכחצי שעה, או עד שהלביבות הזהיבו.  

אפשרות קלה ומהירה יותר: משמנים היטב-היטב תבנית שקעים, זורים בכל שקע מעט קמח תירס ומנערים את התבנית כדי שהקמח יתפזר באחידות. ממלאים כל שקע בכף עיסה, מחליקים ומפזרים מעט קמח תירס מעל. מרססים בשמן ואופים. נותנים ללביבות להתקרר מעט לפני שמוציאים אותן מהתבנית.


Rosh Hashana Signs
Baked Leek Patties

Ingredients (for 24 small patties)

2 medium potatoes, peeled and cubed
500 gram frozen leek, thawed (or use fresh)
2 Tablespoons olive oil
1 small onion, chopped
4 garlic cloves, crushed
4 Tablespoons coarse oatmeal
¼ teaspoon dried thyme
1 Tablespoon Kosher salt
½ teaspoon sweet paprika
3 Tablespoons coarse cornmeal
Oil or oil spray for oiling the baking pan, additional 2—3 Tablespoons cornmeal for dusting the patties

Method
Place potato cubes in medium pan, cover with cold water and boil. Cook for 10 minutes, then add leeks and continue cooking for 10 minutes until leeks and potatoes are soft. Drain.
While cooking, fry the chopped onion in the olive oil.
Process the oatmeal in a food processor; add the drained potato and leek, the fried onion with the oil, crushed garlic, thyme, salt, paprika and cornmeal. Process using short pulses: the mixture should be lumpy, not smooth. Refrigerate for at least 30 minutes.
Heat oven to medium heat (180 degrees Centigrade), line a pan with baking paper and oil it.  Place the extra cornmeal in a wide plate for dipping. Take Tablespoonfulls of the mixture, carefully form a patty and dip in cornmeal. Place carefully in the lined baking pan. Brush or spray the patties with oil, and bake 30 minutes or until patties are golden-brown. Or, oil mini-muffin tray, scatter with cornmeal and shake for even distribution, and place spoonfulls of the mixture in the muffin-tins and bake.

7 תגובות:

  1. שלום תמר,

    האם אפשר להמיר את תפוח האדמה בכרובית ? אשמח אם יש לך הצעה גם אחרת...

    תודה רבה !!

    השבמחק
  2. לא הייתי מנסה, כי התפ״א גם ״מדביק״. את התערובת. אם תחליפי, תצטרכי להוסיף עוד קוואקר או קמח, ואולי שתיים-שלוש כפות של שעועית לבנה מבושלת. אשמח לשמוע אם תנסי! :)

    השבמחק
  3. לחולי צליאק,איך אפשר להחליף את הקוואקר?

    השבמחק
  4. שאלה טובה. נדמה לי שיש קמח מיוחד לצליאקים, לא? אני לא בקיאה בתחליפים המותרים. אם אפשר להשתמש בקמח תירס, הייתי מנסה כמות זהה. אבל כדאי לבדוק באתרים מתמחים.

    השבמחק