יום שני, 25 באוגוסט 2014

קציצות ירק וקמח עדשים ברוטב חריימה

איך עברתם לטבעונות? בבת אחת? בהדרגה? לא מזמן נקלעתי לשיחה מעניינת בין טבעונים צעירים, מרשימים, מלאי הומור ואידאולוגיה גם יחד. הם דנו ברצינות ב"צמצום", ולקח לי זמן להבין שאין זו שיחה בענייני קבלה, אלא בענייני טבעונות: האם עדיף לצמצם בצריכת מוצרים מן החי, או שמא הצמצום הזה משמש מס שפתיים להמשיך את סבל החיות? אני נהגתי בשיטת הצמצום, ובמשך חודשים אחדים שיניתי את התזונה שלי: במקביל קראתי הרבה, ניסיתי מתכונים ולמדתי לא מעט. ואז, לפני שנתיים וחצי, עברתי בשמחה ובהנאה לטבעונות מלאה. 

חברתי רבקה היא בשלנית מדהימה ויצירתית. היא (עדיין) לא טבעונית, אבל יש לה מבחר עצום מאד של מאכלים טבעוניים מעולים. הרבה רעיונות במטבח שלי הגיעו ממנה, וגם הרעיון למנה הזו. 

למי שלא אוהב טופו (בו משתמשים רוב מתכוני החריימה הטבעוניים), קמח עדשים הוא הפתרון והסוד לקציצות הנהדרות האלה: אפשר לקנות אותו מוכן בחנויות טבע, ואפשר גם לטחון את העדשים הכתומות לבד, או בחנות תבלינים. הוא עשיר בברזל ובחלבונים, טעמו עדין ולא משתלט, והוא מדביק תערובות לקציצות באופן מושלם. כשהגשתי את החריימה הטבעונית  בפעם הראשונה בסעודה משפחתית, לא האמנתי להתלהבות הגדולה שבה התקבלה. אחייניתי הטבעונית הפצירה באביה לקחת את המתכון, ומאז גם אצלו מככבת המנה הטעימה.




קציצות טבעוניות ברוטב חריימה

רכיבים לקציצות מקמח עדשים

(כעשרים קציצות קטנות)

צרור פטרוזיליה
חצי צרור כוסברה
בצל אדום בינוני
3 שיני שום
כשש כפות קמח עדשים 
חצי כפית כורכום
כפית פפריקה
מלח: זהירות, לא להמליח מדי
מים - עד חצי כוס, להוסיף במשורה לפי הצורך
כף שמן

הכנה
במעבד מזון טוחנים בצל, שום ועשבי תיבול. מעבירים לקערה עם כל הנוזלים שניגרו, מוסיפים קמח עדשים ומערבבים. מוסיפים תבלינים, מערבבים ומוסיפים מים לפי הצורך. התערובת צריכה להיות עיסה חזקה, לא דלילה אבל גם לא חזקה מדי, שלא יהיו קציצות יבשות! מוסיפים שמן ומערבבים.
משהים חצי שעה במקרר, משמנים היטב נייר אפייה בתבנית, מחממים תנור ל-180 מעלות.
יוצרים קציצות עגולות ושמנמנות ומניחים בתבנית.  אופים בתנור כעשרים דקות. עד כאן אפשר להכין מראש ולהקפיא, אם רוצים.




לפני האפייה
אחרי האפייה
מתבשלות ברוטב

רוטב חריימה
(מבוסס על מתכון של בני סיידא)

רכיבים
1/4  כוס שמן קנולה
8-6  שיני שום כתושות 
1  כף פפריקה מתוקה 
2  כפיות פפריקה חריפה 
1  כפית זרעי כמון כתושים
1  כפית זרעי כוסברה כתושים 
1/2 כפית זרעי קימל כתושים
2 כפות רסק עגבניות 
1/3 כוס מיץ לימון סחוט טרי 
2-1 כוסות מים
אופציה: 1 כוס גרגרי חומוס מבושלים

להכנת הרוטב
מחממים בסיר נמוך ורחב את השמן ומטגנים את השום למשך דקה. מוסיפים פפריקה מתוקה וחריפה, כמון, כוסברה וקימל, את רסק העגבניות, מיץ הלימון, מעט מלח ו-2-1 כוסות מים. אם רוצים להוסיף גרגרי חומוס, עושים זאת עכשיו. מבשלים חמש דקות.  מוסיפים לרוטב המתבשל את הקציצות המוכנות, מכסים ומבשלים רבע שעה על להבה קטנטנה. מגישים עם חלה טרייה ומחליטים להכין כמות כפולה בפעם הבאה.
הערה: אני נוהגת לקלות את הכמון, הכוסברה והקימל השלמים במחבת בלי שמן, ורק אז כותשת במכתש ועלי או במטחנת קפה. לדעתי הקלייה מעמיקה את הטעם. מומלץ אבל לא חובה.




***
לפני שבוע מלאה שנה לבלוג. אני מתרגשת ומתלהבת ממספר הכניסות הגדל - מעל 32,000  - ברוכים הבאים! 
 תודה רבה לכל הקוראים מכל העולם (איך הגעתם מפולין? מניו זילנד? מאוקראינה? שלום שלום לכולכם!). תודה למעודדות ולמפרגנים, תודה לתומכות ולטועמים! אני מאחלת לעצמי המשך בלוג מהנה ומקווה שתיהנו גם אתם.








19 תגובות:

  1. מזל טוב ליום ההולדת הראשון!!! שלי רק בן שלושה חודשים ומתארת לעצמי את ההרגשה. נראה טעים! אוהבת חביתות, לביבות וקציצות עם קמחי קטניות.

    השבמחק
  2. קולולו, מזל וברכה :)

    כבר שנה? אין ספק שהזמן עובר מהר כשנהנים..


    תמשיכי להנות אותנו בדברים נפלאים כאלה.

    קמח עדשים זה בעצם עדשים רגילים טחונים לאבקה? או שהעדשים עוברים קליה קודם?

    השבמחק
  3. שכחתי לחתום...

    השריף

    השבמחק
  4. שריפית! אני מזהה גם כשאת לא חותמת :) אחי קנה עדשים בחנות תבלינים וטחנו לו על המקום, בשביל המתכון הזה. לא יודעת אם הקמח הקנוי עבר קלייה קודם. נסי... זה מעולה

    השבמחק
  5. ובחנות פשוט לקחו עדשים אדומות רגילות וטחנו על המקום - יוצא קמח דק מאד וזה ללא קליה

    השבמחק
  6. שלום וברכה, במקום הקמח עדשים אפשר לשים קמח כוסמין?

    השבמחק
  7. ממש לא הייתי מחליפה בקמח כוסמין ולא בכל קמח דגן אחר. אני חוששת שתתקבל יציקה לא מוצלחת. הרעיון כאן להשתמש בקמח עדשים שמשמש חלבון במנה. אולי אפשר בקמח חומוס - אני אישית לא אוהבת אותו ולכן לא ניסיתי.

    השבמחק
  8. מתכון פשוט מעולה!!! קצרתי מחמאות מכל מי שטעם!
    תודה רבה
    מיכל

    השבמחק
  9. הי, תודה רבה, חדש באתר,
    הקציצות יצאו לי רכות מידי אפילו בלי הוספת מים, לדעתי כדאי לסחוט מנוזלים ואז להוסיף לפי הצורך, לתיקון אצלי הוספתי עוד 2 כפות קמח עדשים וכשזה גם נראה לי נוזלי מידי הוספתי 2 כפות קמח כוסמין. זה כבר עשה את העבודה. התוצאה הייתה טובה מאד. לגבי הרוטב ממש לא אהבתי, הלימון מיותר לדעתי כי יש חמיצות מהעגבניות ממילא, מידי הרבה שמן מזיק ומיותר. הטיבול גן אובר לדעתי. שפכתי הכל והכנתי רוטב עגבניות קלאסי עם בצל , שום, תיבול מתאים ובישול עם הקציצות כ 20 דקות. הכל נגמר בארוחה אחת שלי ושל זוגתי, באותו הערב.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני רוצה לתקן את המשוב הקודם לגבי הנוזליות. הבעיה הייתה באופן ההכנה שלי, יותר מידי עיבוד במעבד המזון הפך את הכל לנוזלי מידי. עשיתי את הקציצות שוב ויצא מרקם מצויין ללא צורך בשיפורים.

      מחק
  10. היי. האם אפשר להמיר לקמח חומוס?

    השבמחק
  11. היי. האם אפשר להמיר לקמח חומוס?

    השבמחק
  12. היי. האם אפשר להמיר לקמח חומוס?

    השבמחק