יום שני, 26 בינואר 2015

סלטים עם הדרים

בילדותי לימדו אותי, כאמת המקובלת על כולם, שפירות ההדר הישראליים הם הפירות הטעימים ביותר בעולם. בכיתה ב' או ג' נלקחנו לטיול שנתי בבית אריזה, שם הסבירו לנו על חלקי הפרי: עד היום אני זוכרת את ההתלהבות למראה הבקבוקונים עמוסי המיץ שהתגלו בכל פלח; הראו לנו את מסלול האריזה; ונתנו שי לכל ילדה וילד: ריבוע של נייר פרגמנט דקיק שבו נעטף כל תפוז לייצוא.



לימים השתוממתי לגלות שגם לתפוזים מפורטוגל טעם נהדר, ושמעתי מקולגה באנגליה, שסבתה היתה פלסטינית מאל-עיזריה, שנישאה לסקוטי והיגרה לבריטניה ב-1948, על חג מולד שבו אמהּ התרוצצה במטבח והסירה מכל תפוז את החותמת  Jaffa: "כדי שסבתא הנודניקית לא תתרגז"...
השנים עברו, לתפוזים של היום יש טעם אחר, טעים פחות. אבל לא מזמן קיבלתי משלוח של פירות הדר אורגניים מעולים, בטעם של פעם: אשכוליות, תפוזים ולימונים. מחלקם הכנתי מרמלייד, חלקם שתיתי בהנאה, מהלימונים הכנתי לימונים כבושים. והטעים ביותר: הוספתי אשכוליות ולימונים לסלט, ותיבלתי את הרוטב במרמלייד. 




סלט סלק ואשכולית בניחוח תפוזים
ל-4 סועדים חובבי סלט

רכיבים
3 סלקים בינוניים
3 גזרים בינוניים
2 אשכוליות 
4 גבעולי נענע, העלים בלבד

לרוטב
2 כפות שמן חמניות
2 כפות מיץ לימון סחוט טרי
1 כף ריבת תפוזים/מרמלייד
מלח ופלפל לפי הטעם

הכנה
קולפים סלקים וגזרים. מגררים בפומפייה גסה או חותכים לז׳וליאנים (פרוסות דקיקות כגפרורים). מפלטים בזהירות את האשכולית (איך לְפַלֵּט פירות הדר: סרטון). שוטפים וגוזרים את עלי הנענע לרצועות דקות. 
מערבבים את רכיבי הרוטב היטב. מערבבים את רכיבי הסלט יחד עם הרוטב. מגישים מיד. אם מכינים מראש, כדאי להוסיף את האשכולית ממש לפני ההגשה. הסלק והגזר משביחים משכשוך ברוטב.


מרמלייד: השנה הכנתי את המרמלייד מאשכוליות, לימונים ותפוזים. הפעם, כמו אבי ז"ל שממנו קיבלתי את המתכון, חתכתי את הפירות בסכין, ידנית, ולא במעבד מזון. תוספת כף או שתיים של מרמלייד לעיסה של עוגת שוקולד או בראוניז משדרגת את התוצאה בטעם ובמרקם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה