יום שני, 7 במרץ 2016

קציצות טבעוניות בטעם קציצות של אמא



כבר למעלה מארבע שנים אני טבעונית, ורק עכשיו התחלתי לבשל עם שבבי סויה. לא מזמן, נתקפתי בחשק לקציצות, כמו הקציצות שאמי נהגה לטגן בילדותי הרחוקה. לפני שנים רבות, הפסקתי בגלל קציצות כאלה להיות צמחונית, החלטה שבדיעבד הצטערתי עליה מאד. הפעם נתתי צ'אנס לשבבים. הניסיון הראשון היה מוצלח מאד: טיגנתי את הקציצות, והטעם ממש הזכיר לי את טעם הילדות (בהסתייגות שאצלנו בבית מעולם לא היתה כוסברה, לא טרייה ולא יבשה!). טיגנתי וטעמתי, טעמתי וטיגנתי, ובעיקר התלהבתי. אלא מה... באמצע הלילה התעוררתי עם מועקה איומה בחזה, ועד מהרה הבנתי שפשוט הבאתי על עצמי צרבת מרוב טיגונים והתלהבות! בפעם הבאה אפיתי את הקציצות ושמחתי לגלות שהן עדיין טעימות גם כך. הן נהדרות עם פתיתים, לצד מחית תפוחי אדמה, עם אורז... ולמעשה, מוצלחות מאד גם  כשהן קרות, בתוך כריך עם מלפפון חמוץ.

רכיבים
1 כוס שבבי סויה (ומים רותחים להשרייה)
½ כפית פפריקה מתוקה
½ כפית ראס אל חנות
1 כפית מלח
1 כפית פטרוזיליה יבשה
2 כפות כוסברה טרייה, קצוצה (כ-20 גבעולים)
2 כפות קמח חומוס
2 כפיות שומשום
1 כף פירורי לחם
כף שמן לשימון נייר האפייה

שבבי סויה לפני ההשריה, וקציצות אחרי האפייה

הכנה
בקערה בינונית שמים את שבבי הסויה ומכסים בכשלוש כוסות מים רותחים (שיכסו את השבבים ויותר). מחכים כשעה, במהלכה השבבים מתנפחים ומתרככים. סוחטים היטב.
מוסיפים את כל שאר הרכיבים לסויה, מערבבים היטב. לא חייבים להיצמד לתיבלון שלי: אפשר להוסיף בהרט, פפריקה מעושנת, מעט תפוח אדמה מבושל. משהים את העיסה כחצי שעה לספיגת טעמים.
מחממים תנור לחום בינוני (180 מעלות צלסיוס) ומרפדים תבנית בנייר אפייה. משמנים את הנייר, מחלקים את העיסה לחלקים שווים ומעצבים מהם קציצות. מניחים בתבנית, ואופים כחצי שעה או עד שהקציצות משחימות.


אפשר גם לטגן, אבל זהירות מהצרבת :)



בתיאבון!

4 תגובות:

  1. תודה על המתכון, אבל מה זה ראס אל חנות?

    השבמחק
    תשובות
    1. ראס אל חנות (ראש החנות) זו תערובת תבלינים צפון אפריקאית: אפשר לקנות, למשל, בתבליני פרג.

      מחק
  2. הי, עשיתי עכשיו - הכי מזכיר קציצות בשר במרקם ובטעם! וממש מעולה :))
    אבל מה - עשיתי בדיוק בדיוק לפי המתכון ואז כשהגעתי לשלב של ללוש הכל וליצור קציצות, התערובת לא הייתה קרובה אפילו ללהתחבר יחד לעיסה אחת, אלא פירורית.
    אז ערבבתי קמח חומוס ומים והוספתי, וזה קצת הפר את האיזון של התבלינים (טעמתי טיפה והיה יותר טעים לפני התוספת הזו). מה את אומרת? איך נדבק לך?

    השבמחק
    תשובות
    1. סליחה על התגובה המאוחרת ומן הסתם כבר לא רלוונטית: רק עכשיו ראיתי. אני לא יודעת למה זה קרה אצלך - יכול להיות שסחטת יותר ממני? אם תנסי שוב, אני מציעה להוסיף חצי תפ''א מבושל. או לסחוט פחות חזק

      מחק