יום שני, 26 בספטמבר 2016

אַגַ'פְּסַנְדָלִי: מעדן חצילים גיאורגי טבעוני

 אַגַ'פְּסַנְדָלִי: לא קל להגיד את השם הזה, שפירושו "כמה את מהממת" (או משהו כזה). טעמתי אותו במסעדות גיאורגיות במהלך החופשה ברוסיה* והתלהבתי מאד. אַ-גַ'פְּ-סַנְדָלִי! התאמנתי חזור ושוב, אבל כל האותיות התבלבלו לי בפה! במקרה כזה, צריך לפרק את המילה הקשה לחלקים: כשהתחלתי ללמוד רוסית, לא הצלחתי להגיד את המילה "פַּזְדְרָבְלַאיוּ" כלומר מזל טוב, עד שבא עידו, חבר לספסל הלימודים, והסביר: "תחשבו על תחנת פז של הרב לאו" ואכן, מיד הצלחנו כולנו לאחל זל"ז ברוסית רהוטה: פזדרבלאיו! поздравляю! החלתי את כלי-העזר גם כאן: התמקדתי ב"סנדל" וחשבתי על אגף הסנדלים של אימלדה מרקוס. אַגַ'פְּסַנְדָלִי! ומשהצלחתי להגיד את השם, התעמקתי במתכונים השונים ברשת, כדי לשחזר את התבשיל המופלא הזה. 




אַגַ'פְּסַנְדָלִי
רכיבים
יש הרבה גרסאות למתכון, חלקן עם תפ"א וחלקן בלי (אצלי אין לבטים: תמיד עם תפוחי אדמה); בחלקן אופים את הירקות ולא מטגנים. גודל הירקות לא ממש עקרוני, ואפשר לשנות כמויות לפי מה שיש בבית או לפי הטעם
5 כפות שמן זית
5 תפוחי אדמה בינוניים
2 חצילים בינוניים
3 פלפלים אדומים או צהובים (או משני הצבעים)
1 כף מלח להמלחת החצילים
2 בצלים בינוניים
4 שיני שום
1 כפית פלפל חריף קצוץ דק
1 כף מלח או לפי הטעם
2 כוסות עגבניות מרוסקות 
מים לפי הצורך, כחצי כוס או יותר
2 כפות חמלי סונלי (מתכון לתערובת התבלינים בקישור)
1 כוס כוסברה קצוצה
½ כוס שמיר קצוץ

הכנה
נכון, יש הרבה שלבי הכנה, ולטעמי הם נחוצים. יכול להיות שאפשר לוותר על השרית תפוחי האדמה והמלחת החצילים, אני לא רציתי להסתכן!
מכינים מראש את תפוחי האדמה והחצילים: חותכים את החצילים לקוביות, עם הקליפה, מניחים במסננת גדולה וממליחים באחידות. משאירים כחצי שעה להגרת הנוזלים. מקלפים וחותכים את תפוחי האדמה לקוביות, שוטפים היטב, מעבירים לקערה ומכסים במים קרים. מחכים כעשרים דקות. 
בינתיים, מקלפים וקוצצים את הבצל לקוביות קטנות, מקלפים ומועכים את השום, מנקים וחותכים את הפלפלים לקוביות או פרוסות קצרות.
סוחטים את קוביות החצילים במגבת, בלי לשטוף. 
שוטפים, מסננים וסוחטים במגבת את קוביות תפוחי האדמה, עד שהן ממש יבשות.
בסיר גדול בעל תחתית עבה, מחממים את השמן ומטגנים בו את תפוחי האדמה, כעשרים דקות. מדי פעם הופכים. כשתפוחי האדמה זהובים ורכים, מוציאים בכף מחוררת ומניחים בקערה על נייר סופג.
אל השמן שבסיר מכניסים את החצילים, ומטגנים כחמש עד עשר דקות, עד שהם מתרככים. מוסיפים בצל, פלפל חריף ושום, מכסים ומבשלים עוד חמש דקות. מוסיפים את הפלפלים, מכסים ומבשלים חמש דקות. 
מוסיפים את העגבניות המרוסקות, המלח, תערובת חמלי סונלי ומחצית מעשבי התיבול. אם צריך, כלומר אם התערובת נראית מאד יבשה, מוסיפים מים, כחצי כוס. מוסיפים את תפוחי האדמה, מכסים ומבשלים כרבע שעה. מדי פעם מערבבים, ואם נראה שצריך עוד מים, מוסיפים. בסוף הבישול טועמים, מתקנים תיבול, מוסיפים את שאר עשבי התיבול ומגישים.
שומרים קצת למחר, כי למחרת טעים יותר!


בתיאבון!


 *קצת על מסעדות טבעוניות שביקרנו בהן ברוסיה, כאן


בולאט אקודז'בה שר "שיר גיאורגי"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה