יום שני, 23 בדצמבר 2013

מרק אפונה ושלוש גרסאות לאגדה

זוכרים את הסיפור? נסיך רצה להתחתן עם נסיכה אמִתית. את מבחן ה"אמת" ארגנה אמו, החמות העתידית, ומי שעברה אותו היתה האורחת שהתלוננה בבוקר על תנאי הלינה: היא לא עצמה עין בלילה, וגופה כולו מלא חבורות מאפונה אחת קטנה שהונחה מתחת לעשרים מזרנים ועשרים שמיכות פוך. כשלעצמי, יצא לי לישון במיטות לא נוחות, אבל לא היה עולה על דעתי להתלונן עליהן בבוקר! 


קובץ:Illustration Pisum sativum0.jpg

קצת מוזרות, האגדות של אנדרסן. הנה הפנייה לזו על הנסיכה והאפון, ולעוד גרסאות עממיות מאיטליה ומהודו. 

אם גם לכם לא יהיה שימוש באפונים למבחני זהות, אני ממש ממליצה על המרק הבא, שהוא חם ומחמם, מזין וטעים. הסערה חלפה, בתל אביב כבר חום אביבי, כמעט חמסין. אבל בערב קריר, ומתאים לאכול מרק עשיר ומחמם.  



רכיבים

400 גרם אפונה יבשה
2 כפות שמן
1 בצל גדול
4 שיני שום
ראש סלרי קטן (בלי העלים והגבעולים)
1 עלה דפנה
6 כוסות מים
1 כף פפריקה
פלפל שחור טרי (6 סיבובים במטחנה)
מלח לפי הטעם - רק בסוף הבישול
חצי צרור פטרוזיליה טרייה, שטופה היטב 
1 כוס אפונה טרייה קפואה (לא חובה)

הכנה
בוררים, שוטפים ומכסים את האפונה במים בקערה גדולה: כדאי שהמים יגיעו עד לפחות עוד 5 ס"מ מעל לפני האפונה. משרים את האפונה במים לפחות שעה וחצי. במהלך ההשרייה האפונה סופחת מים כמעט עד להכפלת משקלה (בדקתי!) וכך מתאפשרת הוספת מים מבוקרת בזמן הבישול.

קולפים וקוצצים את הבצל. מחממים בסיר גדול את השמן ומטגנים-מאדים בו את הבצל על להבה בינונית, מכוסה, עד שיזהיב, כחמש דקות. בודקים מדי פעם שלא יישרף. בינתיים קולפים וקוצצים את השום, תפוח האדמה וראש הסלרי. כשהבצל מזהיב, מוסיפים את שאר הירקות, ומקפיצים אותם יחד כשתי דקות. 

מסננים את האפונה ושוטפים אותה. מוסיפים לסיר יחד עם המים, עלה הדפנה, הפפריקה והפלפל השחור. מכסים את הסיר, מביאים לרתיחה, מעבירים ללהבה קטנה ומבשלים בכיסוי כשעה.
הירקות והאפונה מתרככים כעבור כחצי שעה, אבל הבישול הממושך תורם מאד לטעם - אל תוותרו עליו.

כעבור שעה מוסיפים מלח לפי הטעם: כדאי להתחיל עם כף בלבד, ולהוסיף בזהירות. שימו לב, הוספת מלח בתחילת הבישול תעכב מאד את ריכוך האפונה. כלל זה נכון לגבי כל הקטניות.

קוצצים את הפטרוזיליה, שומרים מעט לקישוט בהגשה ואת השאר מוסיפים למרק. טוחנים בבלנדר מוט את המרק, באופן חלקי. מוסיפים את האפונה הקפואה, מבשלים עוד חמש דקות בכיסוי.





2 תגובות:

  1. כן.. היה מאד טעים ומתאים.

    השבמחק
  2. "ה"מרק" הנכון לימי השלג.

    נסי להכין אותו בסיר בשול איטי....

    השריף

    השבמחק