יום שני, 28 בדצמבר 2015

עוגת שמרים מפנקת במלית מרציפן

אפיתי לא מעט עוגות בשנה שחלפה, אבל לדעתי, זו העוגה הטעימה ביותר שהכנתי השנה! הבצק שלה אוורירי ורך, היא מנוקדת בקליפות הדרים מסוכרות ומתגלגלת על מרציפן זהוב, וכולה מבושמת בתבליני חורף נעימים... יש שיגידו תבליני חג המולד, ובאמת היא "מתכתבת", כמו שאומרים, עם עוגות חג מולד אירופאיות, גם עם שְטוֹלֶן וגם עם פַּנֶטוֹנֶהמה עוד אפשר לבקש? 
רק עוד פרוסה. 
או שתיים.




רכיבים
500 גרם קמח לבן 
1 כף שמרים יבשים (או 25 גרם טריים)
¼ כפית אבקת אפייה
1 כף קינמון
1 כפית הל טחון
¼ כפית ציפורן טחון
1 כפית זנגוויל טחון
⅛ כפית אגוז מוסקט טחון 
100 גרם (חצי כוס) סוכר
קליפה מגוררת דק מתפוז אחד
60 גרם קליפות הדרים מסוכרות, קצוצות
4 כפות שמן חמניות או כל שמן נטול טעם
¼1 כוס חלב סויה
למלית
3 כפות ריבת משמש
300 גרם מרציפן 
לסירופ
3 כפות אבקת סוכר ושתי כפות מים
להגשה
אבקת סוכר


הכנה
מנפים את הקמח לקערת המיקסר. מוסיפים שמרים, אבקת אפייה, סוכר ותבלינים ומערבבים היטב. מוסיפים את קליפות ההדרים הקצוצות וקליפת התפוז המגוררת ומערבבים. יוצקים את השמן ואז, בהדרגה, את חלב הסויה. אחרי הוספת כוס בודקים אם צריך עוד, ואם כן, מוסיפים ומוסיפים ללוש כעשר דקות עד שמתקבל בצק נעים ורך. מכסים, ומשהים להתפחה (שעה עד שעתיים, תלוי בחום המטבח). 
מניחים את הבצק שתפח על משטח, ולשים אותו בעדינות. מחלקים לשלושה חלקים שווים. מרדדים כל חלק למלבן, מורחים את המלבן בשכבה דקיקה של ריבת משמש. מרדדים שליש מהמרציפן במערוך למלבן שיתאים לפחות באורכו למלבן הבצק. מניחים באמצע. מגלגלים לכרוכית, מניחים על נייר אפייה ומכסים במגבת נקייה. ממשיכים כך עם שני חלקי הבצק הנותרים. אם קשה לרדד את המרציפן, אפשר פשוט לחתוך או לגרר ולפזר מעל הריבה.
מתפיחים כחצי שעה עד שעה. מחממים תנור לחום בינוני ואופים כחצי שעה עד ארבעים דקות. באמצע האפייה מערבבים את אבקת הסוכר עם המים החמים, מוציאים את התבנית ומושחים את הסירופ על גלילות הבצק. בתום האפייה מושחים שוב.
להגשה, מפזרים אבקת סוכר בנדיבות.

הערה א' על מרציפן: אם שואלים אתכם מה להביא לכם מאנגליה, תגידו "מרציפן"! בסופרמרקטים שם, במחלקת האפייה, מוכרים מרציפן איכותי לבן או זהוב, טבעוני (וגם כשר), במחירים מצחיקים.
הערה ב' על מרציפן: אם אתרע מזלכם ואתם לא אוהבים מרציפן, נסו לפזר שערות חלווה או שוקולד קצוץ על הבצק המרודד. 

בתיאבון!

3 תגובות:

  1. היי :)
    במה אפשר להחליף את ריבת המשמש?

    השבמחק